به هر کودک یک لپ تاپ افغانستان

وبلاگ رسمی دری سازمان غیر منفعتی <<به هر کودک یک لپتاپ افغانستان>> One Laptop Per Child Afghanistan

به هر کودک یک لپ تاپ افغانستان

وبلاگ رسمی دری سازمان غیر منفعتی <<به هر کودک یک لپتاپ افغانستان>> One Laptop Per Child Afghanistan

مدل تازه لپ تاپ های ایکس او

چند ماه پس از توزیع لپ تاپ های موسوم به "صد دلاری یا ایکس او "، که برای کمک به آموزش کودکان کشورهای در حال توسعه تولید شده است، مدل جدیدی از این لپ تاپ ها ساخته شده که استفاده از آن را برای همه به ویژه کودکان آسانتر و همچنین جذاب تر کرده است.
اکس او تو

گردانندگان طرح "به هر کودک یک لپ تاپ" (OLPC)، گفته اند که مدل جدید لپ تاپ "اکس او" به نام تجاری "اکس او تو" (XO2)، مثل یک کتاب الکترونیکی است و قیمت آن از صد دلار به هفت و پنج دلار کاهش داده شده است.

اولین باری که این طرح اعلام شد، گفته شد که شهروندان کشورهای پیشرفته فقط در صورتی می توانند این لپ تاپ های ارزان قیمت را خریدداری کنند که هزینه دو دستگاه را همزمان پرداخت کنند؛ شرکت فروشنده یکی از لپ تاپ ها را به خریدار می دهد و یکی دیگر را برای کودکی در یکی از کشورهای در حال توسعه ارسال می کند.

این لپ تاپ ها در حال حاضر به جای صد دلار به قیمت 188 دلار به فروش می رسد اما هدف، تثبیت قیمت آن در حد صد دلار است و قرار است که طرح یک لپ تاپ در ازای یک لپ تاپ برای کودکان فقیر بار دیگر از سرگرفته شود.

نیکلاس نگروپونته، بنیانگذار طرح "او ال پی سی" در جریان مراسمی در موسسه "ام آی تی" (Massachusetts Institute of Technology)، نمونه ای از این لپ تاپ ها را نمایش داد.

گفته می شود که اولین دستگاه های اکس او تو در سال 2010 در اختیار کودکان کشورهای در حال توسعه قرار خواهد گرفت.

این اکس او تو شبیه کتاب الکترونیک است و استفاده ای مشابه کتاب الکترونیک دارد.

استفاده دوگانه

نیکولاس نگروپونته گفت: "این لپ تاپ را با دیدگاهی متفاوت ساخته ایم. مدل جدید صفحه کلید پلاستیکی سبز رنگ ندارد و به جای آن یک مستطیل است که وسط آن یک لولا قرار دارد. به این ترتیب هر دو قسمت لپ تاپ مجهز به یک صفحه حساس است که می تواند هم صفحه کلید باشد هم کتاب الکترونیکی و هم تخته الکترونیکی."

اکس او

او افزود: "در دو سال اخیر متوجه شدیم که به ویژه بچه ها از شکل کتاب خوششان می آید."

دستگاه جدید به لحاظ مصرف انرژی نیز به صرفه تر است چون اندازه آن نصف لپ تاپ قبلی و همچنین سبک تر از مدل اکس او است.

پرفسور نگروپونته می خواسته صد میلیون لپ تاپ "اکس او" تا سال 2008 به فروش برسد. اما تاکنون فقط ششصد هزار دستگاه فروش رفته و آقای نگروپونته امیدوار است تا سه ماه آینده سفارش خرید 400 هزار دستگاه دیگر را دریافت کند.

بسیاری از کشورها تمایلی به خرید این لپ تاپ ها نشان نداده اند چون سیستم عامل ویندوز مایکروسافت ندارد.

در اواسط ماه مه "او ال پی سی" اعلام کرد که با مایکروسافت قرارداد بسته است که برای لپ تاپ های اکس او ویندوز طراحی کند.

گردانندگان طرح "به هر کودک یک لپ تاپ" می گویند که به خاطر پایین آمدن قیمت صفحه های صاف، که پرهزینه ترین قسمت هر لپ تاپ است، قادر خواهند بود این لپ تاپ ها را به زودی به قیمت صد دلار عرضه کنند و شهروندان آمریکایی و اروپایی از ماه اگست خواهند توانست همزمان با خرید آن، یک لپ تاپ هم برای کودکی در کشورهای در حال توسعه ارسال کنند.

آقای نگروپونته در موسسه "ام آی تی" گفت که طرح آنها باعث شده است که سی هزار لپ تاپ بین کودکان در رواندا و هائیتی توزیع شود.

برخی از منتقدین، نیاز به این لپ تاپ ها را در کشورهایی که با کمبودهای اساسی مانند کمبود آب و برق و خدمات بهداشتی روبرو هستند مورد سئوال قرار داده اند. اما سازمان ملل از طرح ساخت لپ تاپ صد دلاری جهت کمک به کشورهای فقیر در مبارزه با شکاف دیجیتالی، حمایت کرده است.

سلام

سلام دوستان قشنگ و مهربانم.

امیدوارم که تک تک شما در حفظ و پناه پروردگار بزرگ همیشه آسوده و خوشحال باشید.

اینک سمستر ششمم در دانشگاهم به پایان رسید و پس فردا امتحان های اخیر سالم آغاز میگردند لذا خیلی مصروف گردیده ام و نمیتوانم به این برگه علمی خود زیاد سر بزنم و با شما عزیزان حال کنم. انشاءالله بعد از امتحان ها بکشورم خواهم برگشت و گر فرصت و موقعیت برایم اجازه داد بشما عزیزان سر خواهم زد.

از فرد فرد شما برای این همه نظرات خیلی زیبا و صمیمانه تان متشکرم و از الله دعا میکنم که در هر جای که باشید شما را تحت سایه رحمت خود قرار دهد.

آمین.

شاید سفرم بکشورم بعد از نو ماه سبب گردد تا از این برگه و شما عزیزان دور شوم لذا از شما عزیزان التماس دارم که در این مدت سه ماه رخصتی ام از دانشگاه ٫ مرا از دعا های صالحتان و همچنان نظرات صمیمانه تان فراموش نکنید.

فعلا همینقدر و بعدا انشاءالله با شما عزیزان خیلی گفتار های زیادی خواهم داشت.

الله یار و مددگارتان.

دوست و دوست شما.... صهیب عبیدی ابتهاج

دانشگاه بین المللی اسلامی اسلام آباد پاکستان.