به هر کودک یک لپ تاپ افغانستان

وبلاگ رسمی دری سازمان غیر منفعتی <<به هر کودک یک لپتاپ افغانستان>> One Laptop Per Child Afghanistan

به هر کودک یک لپ تاپ افغانستان

وبلاگ رسمی دری سازمان غیر منفعتی <<به هر کودک یک لپتاپ افغانستان>> One Laptop Per Child Afghanistan

سیستم عامل گنو

پروژه گنو چیست؟

پروژه گنو در سال ۱۹۸۴ به منظور توسعه یک سیستم عامل کاملِ شبه یونیکس که نرم‌افزار آزاد نیز می‌باشد آغاز شد: سیستم گنو. انواع دیگری از سیستم‌عامل گنو که از هسته لینوکس استفاده می‌کنند اکنون بطور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر چه این سیستم‌ها اغلب به عنوان «لینوکس» شناخته می‌شوند، اما به بیان صحیح‌تر سیستم‌های گنو/لینوکس خوانده می‌شوند.

GNU یک سرنام بازگشتی برای “GNU's Not Unix” می‌باشد و به صورت guh-noo تلفظ می‌شود, تقریبا مثل canoe.

نرم‌افزار آزاد چیست؟

«نرم‌افزار آزاد» موضوع آزادی است، نه قیمت. برای درک بهتر باید به معنای «آزاد» در «آزادی بیان» فکر کنید، نه در «نوشیدنی مجانی».

نرم‌افزار آزاد در مورد آزادی کاربران برای اجرا٬ کپی٬ توزیع٬ بررسی٬ تغییر و بهبود دادن نرم‌افزار می‌باشد. بطور دقیق‌تر نرم‌افزار آزاد به چهار نوع آزادی برای کاربران یک نرم‌افزار اشاره می‌کند:

  • آزادی برای اجرای برنامه برای هر منظوری (آزادی ۰)
  • آزادی برای مطالعه و بررسی چگونگی عملکرد برنامه و تغییر آن برای نیاز خود (آزادی ۱). دسترسی به کد منبع یک پیش‌شرط برای این آزادی می‌باشد.
  • آزادی برای توزیع مجدد کپی‌هایی از آن٬ بنابراین شما می‌توانید به همسایگان خود کمک کنید (آزادی ۲).
  • آزادی برای بهبود برنامه و انتشار این تغییرات برای عموم٬ بنابراین تمام جامعه از آن بهره می‌برند (آزادی ۳). دسترسی به کد منبع یک پیش‌شرط برای این آزادی می‌باشد.

بنیاد نرم‌افزار آزاد چیست؟

بنیاد نرم‌افزار آزاد (FSF) اصلی‌ترین پشتیبان سازمانی پروژه گنو می‌باشد. FSF وجوه بسیار کمی از بنگاه‌ها و بنیادهای خیریه دریافت می‌کند و بیشتر به پشتیبانی اشخاصی مثل شما تکیه می‌کند.

لطفا با به عضویت دائمی در آمدن, خرید کتاب‌های راهنما و یا با اهدا کردن پول به FSF کمک کنید. اگر در تجارت خود از نرم‌افزار آزاد استفاده می‌کنید، می‌توانید حمایت حقوقی و توزیع لوکس نرم‌افزار گنو را نیز به عنوان راه‌هایی برای کمک به FSF در نظر داشته باشید.

پروژه گنو از هدف FSF که حفظ، نگهداری و ترویج آزادی برای استفاده، مطالعه، نسخه‌برداری، ویرایش، و توزیع مجدد نرم‌افزارهای کامپیوتری، و دفاع از حقوق کاربران نرم‌افزارهای آزاد می‌باشد حمایت می‌کند. ما از آزادی بیان، مطبوعات، و همبستگی در اینترنت، حق استفاده از نرم‌افزار رمزگذاری برای ارتباطات خصوصی، و حق نوشتن نرم‌افزار که بوسیله انحصاراتِ شخصی منع نشده باشد، حمایت می‌کنیم. در کتاب نرم‌افزار آزاد، جامعه آزاد می‌توانید مطالب بیشتری مطالعه کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد