به هر کودک یک لپ تاپ افغانستان

وبلاگ رسمی دری سازمان غیر منفعتی <<به هر کودک یک لپتاپ افغانستان>> One Laptop Per Child Afghanistan

به هر کودک یک لپ تاپ افغانستان

وبلاگ رسمی دری سازمان غیر منفعتی <<به هر کودک یک لپتاپ افغانستان>> One Laptop Per Child Afghanistan

برنامه یک کمپیوتر لپ تاپ برای طفل در چوکات وزارت معارف

وزارت های معارف و مخابرات و تکنالوژی معلوماتی در مشارکت با اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده امریکا و شرکت مخابراتی روشن راه اندازی برنامه یک کمپیوتر لپ تاپ برای طفل را در چوکات وزارت معارف افغانستان اعلام می دارد.
برنامه یک کمپیوتر لپ تاپ برای یک طفل یک برنامه آموزشی است و هدف آن فراهم نمودن فرصت های تعلیمی برای جوانان افغانستان و توسعه تکنالوژی معلوماتی می باشد.
اولین مرحله این پروژه که شامل طرح، ساختار و توزیع 6000 پایه کمپیوتر های لپ تاپ ارزان قیمت می باشد به دسترس شاگردان بیشتر از 188 مکتب در شهر کابل و سراسر افغانستان گذاشته می شود.
برنامه شناخته شده بین المللی پروژه یک لپ تاپ برای یک طفل قبلا در کشور های مختلف جهان مانند کولمبیا، ایالات متحده امریکا، مکسیکو، یوروگوای و ایتوپیا موفقانه اجرا شده است. این لپ تاپ ها توسط بنیاد یک لپ تاپ برای یک طفل یا OLPC که یک نهاد غیر انتفاعی ایالات متحده امریکا میباشد طرح، تولید و در سراسر جهان توزیع گردیده است.
بنیاد یک لپ تاپ برای یک طفل OLPC در نظر دارد تا این کمپیوتر ها منحیث یک وسیله کلیدی در ریشه کن ساختن فقر مورد استفاده قرار داده شود وروی همین منظور 5000 پایه کمپیوتر لپ تاپ را به این برنامه در افغاستان اهدا نموده است.
وزارت های معارف و مخابرات و تکنالوژی معلوماتی وزارت های می باشند که وظیفه توسعه و ارتقاء سکتور های تعلیمی و تکنالوژی معلوماتی را بعهده دارد. این دو وزارت سعی می نماید تا تکنالوژی ارتباطی را مشترکانه در سکتور های تعلیمی بکار گرفته و خط مشی را ایجاد نمایند تا جامعه افغانستان به جامعه مبتنی بر معلومات و ارتباطات منتقل گردد.
این کمپیوتر ها که مجهز با محتویات دیجیتالی کتب درسی امروزی، قران مجید، کتاب خانه و محتویات ویب سایت می باشد، توسط وزارت معارف به مکاتب توزیع می گردد و وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی مسئولیت تامین کیفیت تعیین محتویات الکترونیکی و همچنان تکنالوژی مورد استفاده قرار داده شده را بدوش دارد.
جلالتماب محمد حنیف اتمر وزیر معارف افغانستان در مراسم افتتاح این برنامه گفت "این برنامه که نماینده گی از نظام نوین معارف افغانستان می نماید، به اطفال ما فرصت فراهم می کند تا به اتصال به انترنت با جهان وسیع خارج ارتباط حاصل نموده و طریقه های جدید استفاده تکنالوژی نوین را به دو زبان رسمی کشور بیاموزند و هم کمپیوتر های متذکره جزء بیت المال بوده که در اتاق های لابراتوار کمپیوتر مکاتب توسط معتمدین تعیین شده در همین بخش نگهداری میشوند."
محمد حنیف اتمر وزیر معارف افغانستان افزود که تطبیق این پروسه تا شش ماه اول در مکاتب شهر کابل و طی یکسال در مکاتب مراکز ولایات و از دو تا سه سال به مکاتب ولسوالی ها و قریه جات عملی خواهد شد.
جلالتماب امیرزی سنگین وزیر مخابرات جمهوری اسلامی افغانستان در مراسم افتتاح این برنامه افزود "طی چند سال اخیر در قسمت تکنالوژی معلوماتی انقلاب بزرگی در جهان رونما شده که اساساً به کمپیوتر و انترنت وابستگی دارد که هدف از طرح و تطبیق این برنامه نیز استفاده بهینه و اعظمی از تکنالوژی معاصر در بخش علوم متداوله می باشد تا اطفال و نوجوانان ما هم بتوانند از مزایای این انقلاب بزرگ علمی مستفید شده و از طریق انترنت با جهان خارج ارتباط حاصل نمایند."
آقای براین رودس رئیس پروژه پیمانکار اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده امریکا که حمایت مالی 300000 دالر امریکایی را برای گسترش لپ تاپ ها به مکاتب در سراسر افغانستان تامین نموده می گوید " این اداره خرسند است تا با سکتور خصوصی و دولت افغانستان در ابتکار، نوآوری و آموزش کمپیوتر به جوانان افغانستان مشارکت می نماید."
وی افزود "ما قصد داریم تا از طریق دسترسی پیشرفته مخابرات و تکنالوژی معلوماتی نه تنها فرصتهای تعلیمی بلکه فرصت های اقتصادی را نیز فراهم نمائیم و خوشحال هستیم تا از وزارت محترم معارف و بنیاد یک لپ تاپ برای یک طفل در هدف تامین یک لپ تاپ برای یک طفل حمایت بعمل آوریم."
محترم تیمور نصرتی مشاور حقوقی شرکت مخابراتی روشن در افتتاح این برنامه اظهار نمود "روشن تعهدات خود را جهت توسعه و بالا بردن کیفیت تعلیم و سرمایه گذاری در جامعۀ افغانستان ادامه داده و افتخار دارد که در این اقدام نیک مشارکت می ورزد تا اطفال را قادر می سازد زمینه تعلیم را از طریق تکنالوژی به خویشتن فراهم نمایند. این کار نسل جدید افغانستان را توانایی می بخشد تا در مقابل شدن با چالش های ایجاد صلح، امحای فقر، سوء تغذی و امراض بهتر آماده باشند."
قابل یاد آوری است که اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده امریکا مبلغ سه صد هزار دالر را در راه تامین این برنامه اختصاص داده و کمپنی روشن یک هزار پایه لپ تاپ را به اختیار وزارت معارف گذاشته است. علاوتا کمپنی روشن سهولت ارتباطات انترنتی مکاتب کشور را نیز در اختیار وزارت معارف قرار داده است. 

 

منبع: سایت رسمی وزارت معارف - جمهوری اسلامی افغانستان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد